12.08.2024. ·
3 min

Quartz na macOS-u: Sjajne grafike, ali problematično upravljanje prozorima

HelloWorld
2
Quartz na macOS-u: Sjajne grafike, ali problematično upravljanje prozorima

Praktično od svog nastanka (2001. godine) macOS ima problem sa sistemom za menadžment prozora, bar takvo mišljenje vlada među dobrim delom korisnika. Forumi su preplavljeni diskusijama na ovu temu, a mi ćemo pokušati da otkrijemo o čemu se zapravo radi. 

Zadovoljstvo korisnika Apple-ovim sistemom za upravljanje prozorima varira, a mišljenja se često razlikuju u zavisnosti od individualnih potreba i očekivanja. 

Kako radi Apple-ov sistem za upravljanje prozorima u praksi? Staro dugme "maksimiziraj" bi samo povećalo prozor da pokaže sav sadržaj, ali ne bi zapravo učinilo da prozor ispuni ekran (dok bi i dalje prikazivao traku menija i dock). Sada kada kliknete na zeleno dugme "maksimiziraj", aplikacije (ali ne sve) prelaze u režim punog ekrana, pokrivajući traku menija i dock. Ovo gotovo nikada nije ono što želite. Finder prozori sada podržavaju tabove. Na taj način možete imati samo jedan Finder prozor koji ispunjava ekran i možete prelaziti između različitih prozora putem tabova. A tu je i sama traka menija, za koju korisnici misle da je potpuno nepotrebna i samo zauzima prostor. Smatraju da je mnogo bolje imati menije aplikacija ugrađene u same prozore aplikacija, a ne u jednu globalnu traku menija koja zauzima prostor. Windows takođe podržava povlačenje prozora do vrha ekrana kako bi ih maksimizirao i do strana ekrana kako bi ispunili polovinu ekrana. Ovo zna da bude iznenađujuće korisno, a Apple tu opciju nema. 

Apple koristi Quartz, svoj sistem za upravljanje prozorima, koji je grafički model agnostičan. Quartz je deo macOS-a. Podržava i baferisane i nebaferisane prozore. Nudi crtačke primitive slične onima u DPSClient biblioteci za X i NeXTSTEP. Quartz može izlaziti na rastere, kao i PS i PDF strimove, što ga čini kompatibilnim sa različitim štampačima. Sistem radi sa različitim grafičkim okruženjima i tehnologijama, uključujući QuickDraw, OpenGL, X11, i druge. Njegova osnovna funkcija je da upravlja prikazom grafike i prozora na ekranu. Quartz se sastoji iz nekoliko ključnih komponenti, uključujući Quartz 2D, Quartz Compositor i Core Image, koje zajedno omogućuju napredne grafičke mogućnosti na macOS-u. 

Apple-ov sistem prozora je poznat po svojoj vizuelnoj privlačnosti i glatkim animacijama. Prozirni prozori, senke i efekti dodaju sofisticiranost i estetiku koja se korisnicima dopada. Quartz i ostali delovi sistema su duboko integrisani sa macOS-om, omogućavajući besprekornu interakciju između aplikacija. Aplikacije kao što su Finder, Safari i druge Apple-ove aplikacije, koriste ove mogućnosti za poboljšano korisničko iskustvo. Prisutne su i dobro poznate funkcije Mission Control i Split View, gde je prva zadužena da omogući korisniku da brzo pregleda sve otvorene prozore i aplikacije i da se lakše prebacuje između njih, a druga omogućuje da postavite dva prozora jedan pored drugog, za lakši multitasking. 

U praksi Apple-ov sistem za upravljanje prozorima, pre svega ostalog, nije intuitivan i to je osnovna zamerka. Ono što najviše dovodi do frustracije korisnika su problemi sa preklapanjem prozora i nedostatkom pravih opcija za maksimizaciju prozora. Postoji opcija gde držanjem tastera „Option“ možete da promenite način maksimizacije prozora, ali za prosečnog korisnika to je zbunjujuće. Deluje kao da treba da uradimo previše dodatnih koraka, za neke jednostavne operacije. Međutim, i napredni korisnici imaju razlog za nezadovoljstvo, pre svih oni koji su navikli na „snap“ funkcije i sofisticirano upravljanje prozorima u Windowsu. Ovi korisnici često pribegavaju dodatnim alatima kako bi dobili funkcije koje su im potrebne. Ipak, aplikacije „trećih strana“, kao što je na primer „Moom“ mogu biti dodatni trošak i komplikacija. 

Čini se da je glavni problem u Apple-ovom pristupu u razvoju svog sistema za upravljanje prozorima. Mnoge napredne mogućnosti su prisutne i sve to estetski izgleda jako lepo i efektno, ali je njegova kompatibilnost sa X Window sistemom ograničena. Sve promene koje Apple uvodi su tu iz razloga kako bi se korisnicima omogućilo pokretanje X aplikacija na macOS-u bez dodatnog softvera, ali pitanje koje „lebdi u vazduhu“ je šta se zaista dobija ovakvim pristupom. 

Apple će svakako nastaviti da unapređuje svoj sistem kroz redovne nadogradnje macOS-a, ali i dalje postoji veliki prostor za poboljšanje, pre svega, sistema za menadžment prozora. 

 

Oceni tekst

3
6 glasova

2 komentara

Max Max 14.08.2024.
6
1

Tekst ostavlja utisak kao da je pisan od strane Windows korisnika kojem smeta zašto nešto nije isto kao na Windowsu, pogotovo ovo za Menu Bar da kao "korisnici smatraju" da bi navodno bilo "mnogo bolje" da je kao na Windowsu Menu Bar ugrađen u prozore... Menu Bar na novijim Macovima je u delu ekrana koji nije za prozore (tamo gde je tkz. "Notch"), tako da ne zauzima prostor koji bi prozori mogli da koriste... a da je Menu Bar u svakom prozoru, sa više od jednog prozora na ekranu bi moglo da bude i više od jednog Menu Bara na ekranu... pored toga, mnogo programi na Windows skrivaju Menu Bar ili opcije iz Menu Bar guraju zguraju u onaj meni sa tri crtice/tačke... a i kada je Menu Bar pri vrhu ekrana, pokazivač miša može da se pomeri skroz do gore i da stane na Menu Bar (jer nema gde dalje da ide), to jest da ne "promaši" Manu Bar kao što bi bio slučaj kada bi neko na Windows oterao strelicu previše na gore, pa pređe preko Menu Bara... ako neko piše tekst koji zvuči kao da to uopšte ne uzima u obzir, to onda zvuči kao da je Windows korisnik probao malo da koristi Mac i da se "žali" zašto OS koji nije Windows nije pravljen da sve bude isto kao na Windowsu.

Zeljko Zeljko 16.08.2024.
1
0

Autore, prvi Mac OS je nastao još 1984.

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga

Slični poslovi

Povezane kompanije po tagovima