Gejming industrija u Srbiji protekle godine doživela je najveći skok zaposlenih do sada. Za godinu dana broj profesionalaca koji učestvuju u stvaranju video igara gotovo je udvostručen. Prema novom izveštaju Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA), u domaćem gejmingu ukupan broj zaposlenih dostigao je 4.300! A u toku 2024. godine biće otvoreno oko čak 500 novih radnih mesta!
Najrealnije objašnjenje otkud toliki upliv zaposlenih u ovu kreativnu industriju je, kako u Asocijaciji smatraju, dolazak u Srbiju velikog broja gejming kompanija iz Rusije, Belorusije i Ukrajine. Čak 48 odsto ukupnog broja trenutno zaposlenih u ovoj industriji, čine stranci, koji su izmestili svoje firme u našu zemlju.
- Neke od vodećih globalnih kompanija, poput Wargaming-a, Playrix-a i Sperasoft-a, sada imaju svoja najveća predstavništva upravo u Srbiji, pa se očekuje da će ovakav upliv znanja i iskustva značajno uticati na domaće tržište video igara. Gejming industrija nijedne druge države do sada nije doživela da skok zaposlenih bude 98% - kaže Mihajlo Jovanović - Džaril, direktor Asocijacije industrije video igara Srbije i dodaje da od 2017. godine do danas domaća gejming industrija beleži kontinuiran rast i razvoj.
- To je naročito značajno imajući u vidu da je 2023. godinu obeležila globalna nestabilnost u mnogim industrijama, pa tako i u gejmingu. Srbija je na sreću ostala izuzetak kada je reč o većim gašenjima studija ili projekata - podvlači Džaril za HelloWorld.rs.
Mihailo Vesović, direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju u Privrednoj komori Srbije ističe da je u 2023. godini 15 najuspešnijih gejming kompanija prihodovalo 175 miliona evra, da 57% kompanija razvija originalne proizvode, kao i da su igre proizvedene u Srbiji kupljene ili preuzete više od 100 miliona puta.
Povezivanje ruskih gejmera sa domaćom scenom
Mihajlo Džaril dodaje za HelloWorld.rs da većina rasta proizilazi iz činjenice da su Srbija i čitava gejming industrija doživele nezapamćen priliv talenata i novih kompanija na tržištu. Kako kaže, međutim, srpski gejmig se suočava sad i sa izazovom integracije ovih novih ljudi i preduzeća sa postojećom zajednicom. Veruje da će iz ovolikog priliva znanja i iskustva proizaći veliki projekti ove godine.
Kristina Janković Obućina, izvršna menadžerka SGA, naglašava da je, za razliku od IT sektora gde se beleži prilično sporo povezivanje ruske i domaće zajednice, u gejmingu to mnogo bolje.
- Prijatno nas je iznenadilo kada su nas odmah po dolasku u Srbiju kontaktirali. Izazov za ovu godinu biće upravo projekti koji će služiti za ove konekcije. Za sada je veliki problem jezička barijera. Mali broj ruskih IT-jevaca govori engleski. Sa druge strane, nemamo dovoljno programa edukacije ni na engleskom jeziku, a gotovo polovina u gejmingu su stranci, pa ćemo raditi i na tome. To je zapravo najvažniji zadatak za ovu godinu - kaže za Helloworld.rs Obućina.
Prema njenim rečima, top tri zemlje iz kojih dolaze stranci zaposleni u srpskoj gejming sceni su Rusija, Belorusija i Hrvatska, naglašavajući da i sve veći broj naših “komšija” prebacuje poslovanje u Srbiju.
Više od pola kompanija planira da proširi svoje timove
Kako je godišnja analiza Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) saopštila, više od polovine kompanija u ovoj branši planira da u toku 2024. godine proširi svoje timove. Ove godine biće potrebe za 475 novih radnih pozicija.
- Top tri oblasti po broju zaposlenih u industriji su programiranje, umetnička zanimanja poput 2D art, 3D art, ilustratora, animatora, kai i kontrola kvaliteta. Najviše nas raduje što u industriji koja se percipira kao muška radi čak 28% žena, a na čelu čak polovine svih timova su takođe žene, što je trend koji opstaje godinama unazad - naglasila je predsednica Upravnog odbora SGA Marija Ilić, a Kristina Obućina dodaje da će osim umetničkih i pre svega liderskih funckija, velika potražnja biti za pozicijama u marketingu, menadžmentu kao i za i “lovcima” na nove korisnike igara.
Nažalost, u prvoj polovini godine neće biti potražnje za juniorskim poslovima, iako će trećina kompanija nastaviti da prima mlade na praksu, a petina i na plaćene obuke. U prvom delu godine zapošljavaće se pre svega mediori i seniori, vođe timova. Biće otvorene art lid pozicije, develop lid pozicije i sve ostale koje podrazumevaju visok stepen znanja i iskustva. Velika potreba se javlja za poslovima koji nisu usko vezani za gejming, već za biznis kao takav. Pozicije koje je najteže popuniti, a koje će biti veoma tražene su upravo stručnjaci za marketing koji će uspevati da privuku što više korisnika besplatnih mobilnih igara - ističe Kristina Obućina.
Kako naša sagovornica objašnjava, sistem obrazovanja ne prati potrebe tržišta, pa su i dalje veoma aktuelne prekvalifikacije. Jedan od faktora koji usporava otvaranje više programa za studije gejminga su i stroge propozicije za predavače, pa je samim tim mali broj stručnjaka koji bi ispunili uslove da budu profesori na nekim novim katedrama za gejming.
Novina u odnosu na 2022. godinu je, kako naša sagovornica kaže, i što su se osim Beograda kao glavni razvojni centri probudili i Novi Sad i Niš. Iz njihovih “kuhinja” je prošle godine izašlo 30 novih igara, a trenutno se razvija još 81 nova.
Raste prihod po zaposlenom
Podaci sugerišu da je prosečni prihod po zaposlenom porastao za 18% kod gejming kompanija koje su uspele da premaše prag od 40 zaposlenih. U 2023. godini, prihod je porastao za 17 procenata u poređenju sa prethodnom godinom za prvih 15 kompanija. Ipak, ovaj rast se većinom pripisuje internacionalnim kompanijama, posebno dolasku nekoliko novih, koje su premestile značajan broj svojih zaposlenih u Srbiju.
Što se izazova tiče, akteri domaćeg gejminga su najčešće isticali nedostatak finansijskih mogućnosti, visoke poreze i složene birokratske procedure. Uprkos ovim preprekama, većina kompanija i studija nastavlja da ostvaruje uspeh kroz direktnu prodaju.
1 komentar