Istraživanje Osiguranika, Rezilienta, TIM Centra i Infostuda pod nazivom “Šta to radi ajtijevce” objavljeno u novembru 2024. pokazalo je da remote rad više nije prolazni trend. Iako se mnoge IT kompanije u Srbiji okreću hibridnim modelima ili delimičnom povratku u kancelarije, podatak da čak 90 odsto ispitanih ima mogućnost rada na daljinu govori dovoljno sam po sebi.
U odnosu na prethodnu godinu, broj onih koji mogu da rade isključivo remote pao je sa 10 na 7 odsto. Slično tome, procenat zaposlenih koji mogu da biraju remote rad bez ograničenja opao je sa 45 na 36 odsto. Ipak, istraživanje jasno pokazuje da bi više od dve trećine zaposlenih koji trenutno rade od kuće razmislilo o odlasku iz kompanije ako bi im ta opcija bila uskraćena. Takođe, zaposleni sa fleksibilnošću remote rada značajno su zadovoljniji u svim aspektima posla u odnosu na one koji tu mogućnost nemaju.
Na HelloWorld od 462 aktivna oglasa, 338 nosi oznaku remote, dok se 49 odnosi na hibridni model rada. To znači da je oko 84 odsto kompanija koje imaju otvorene konkurse zadržalo remote ili hibridni model. Trend rada iz kancelarije pet dana nedeljno za mnoge IT organizacije postaje prošlost.
Remote rad, naravno, ima i prednosti i mane. Upravo zato smo razgovarali sa profesionalcima koji su podelili praktične savete za prevazilaženje najčešćih izazova.
Kako se izboriti sa distrakcijama tokom rada od kuće
Biljana Rakić, VP of Human Capital u CAKE.com, ističe da je jedna od najčešćih distrakcija kod remote rada upravo ono što mnogi smatraju najvećom prednošću: vreme sa porodicom.
“Stalno čujemo da je jedna od velikih prednosti remote rada prilika da više vremena provodimo sa porodicom i decom, što je tačno. Ali to je ujedno i jedan od najvećih izazova. Izazovno je odgajati decu čak i kada radite u kancelariji, a rad od kuće znači da sami moramo naći prostor koji će poslužiti kao naša kancelarija u malom. Taj prostor bi bilo dobro odvojiti od privatnih prostorija, spavaće sobe, kuhinje, itd. Ukućanima treba objasniti da je taj prostor rezervisan za rad kako bi nas što manje ometali, a saradnike zamoliti za razumevanje ako se u pozadini čuje dečja igra i sl.”
Project Manager Bogdan Prebiračević objašnjava da je ključno jasno razdvojiti vreme rada i vreme pauze.
“Sve kreće od nas: ako nemamo fiksno vreme za pauzu nego svako malo izlećete do kuhinje da nešto gricnete, oni će sasvim opravdano zaključiti da ste na raspolaganju za promenu pelena ili šetnju psa svaki put kad vas vide bez slušalica na ušima. Ovo na duge staze izaziva ogroman stres i iscrpljenost jer će nas verovatno prekidati svakih par minuta; ukratko: ako preteramo sa fleksibilnošću, obiće nam se o glavu. Nije nam dovoljan ćošak na ugaonoj garnituri sa koga radimo dok u pozadini zvrji TV, trebamo posebnu prostoriju u kojoj se možemo fokusirati i zakačiti na sastanak bez ukućana, ljubimaca i komšije koji je došao po šolju šećera u pozadini.”
Java developer Adorjan Čizmar iz Niša dodaje da rad u istom prostoru u kome provodimo slobodno vreme često dovodi do zamora.
“Ako radiš u istom prostoru u kom provodiš i slobodno vreme, činjenica da se to okruženje ne menja vremenom doprinosi zamoru. Kada radiš osam sati u istom okruženju u kom posle radnog vremena ostaješ da odmaraš, tvoj mozak se ne isključi tako lako. Ako si u mogućnosti imaj posebnu sobu ili kutak samo za posao, poenta je da se posle posla odvojiš od radnog mesta.”
Šta ako živimo u malom stanu? Adorjan nudi rešenje.
“Ako to nije moguće, možeš u toku rada držati upaljenu lampu koja će sobi dati drugi ton i tako ćeš doprineti razgraničenju rada i odmora.”
On dodaje i da su pauze važne: “U kancu se prošetaš, proćaskaš sa kolegama, protegneš noge. Zato pravi pauzice i kada radiš od kuće.”
Kako održati stabilan tempo tokom celog dana
Predrasuda da remote zaposleni manje rade još uvek postoji. Adorjan smatra da rituali pomažu da se lakše uđe u produktivan ritam.
“Npr. digneš roletne, otvoriš prozor, poigraš se sa kućnim ljubimcem, skuvaš kafu i na prvi srk ulaziš u work mode. Imati rituale je važno jer nećeš svaki dan biti motivisan za rad i kada po navici uradiš dve, tri stvari koje uvek radiš pre posla lakše ćeš započeti svoj radni dan.”
Naglašava i da ne treba raditi dvanaest sati dnevno da bismo pokazali produktivnost.
“Poznata zamka remote rada je da te niko ne vidi u kancu pa imaš osećaj da stalno moraš biti online da bi te drugi videli. Treba imati poverenja u timske ceremonije i alate kao što su daily sastanci, sprint reviews, Jira board, timesheet, itd. jer one postoje upravo iz razloga da naš rad i doprinos budu transparentniji.”
Biljana dodaje da je teško održati ritam nakon pauze jer su kod kuće prisutne brojne distrakcije.
“Napravite pauzu od 10 minuta svakih dva sata kako biste mozgu dali priliku da se odmori i da ne vapi za distrakcijama. Takođe, struktura radnog dana je jako bitna. Ukoliko smo najproduktivniji u jutarnjim časovima, posvetimo taj period poslu. Ostale stvari — gledanje filmova, trčanje, itd. — neka se dese nakon radnog vremena. Razmislite kada se najbolje osećate na poslu i izgradite rutinu oko tog perioda.”
Online sastanci ili sastanci uživo
Bogdan objašnjava da su online sastanci izazovniji iz menadžerske perspektive.
“Iz menadžerske perspektive stvari su jedan dodatni nivo teže: naš glavni posao je prikupljanje i razmena informacija na osnovu kojih donosimo odluke, a to postaje drastično sporije kada ljudi nisu u istoj prostoriji. Ono što u kancelariji može da se završi za nekoliko minuta, u slučaju remote rada zna da se otegne i na par dana, koji su nekad od krucijalnog značaja. Ukoliko kolega koji zapne u nekom tasku sedi u kancelariji, videćete kako očajno zuri u ekran i psuje; ukoliko je kod kuće i nije najjači sa komunikacijom, možete to saznati tek kad prođe rok za delivery. U praksi, to znači više sastanaka i daleko više kuckanja po komunikacionim kanalima tipa Slack.”
Biljana smatra da online sastanci mogu biti prednost ako se pravilno organizuju.
“Sastanci uživo, nažalost, nikad nisu imali Mute dugme, i retko kada smo stigli da čujemo ponešto od svih prisutnih. Sa druge strane, tokom remote sastanaka, možemo da podignemo nivo učešća, tako što ćemo iskoristiti prvih nekoliko minuta sastanka da proćaskamo, i to ne nužno o poslu, i tako što ćemo u toku razgovora aktivno koristiti imena učesnika što povećava osećaj povezanosti, a to je bitno kada ne delimo isti fizički prostor. Uvek treba da isplaniramo tok sastanka i teme koje ćemo pokriti.”
Bonus saveti za kvalitetniji remote rad
Naši sagovornici podelili su još nekoliko praktičnih trikova.
Biljana ističe da je izolovanost najveći izazov remote first firmi.
“Remote timovi su na gubitku zbog manjka neformalne komunikacije. Lako je popričati sa kolegama u kancelariji o planovima za vikend, preporukama za knjige, receptima, itd. dok u digitalnom okruženju to može ići malo teže, jer se dosta zaposlenih možda nikada nije upoznalo uživo. Stoga je na firmi da preuzme odgovornost i replicira taj osećaj bliskosti kroz edukativne radionice, neformalna okupljanja i team buildinge koji osnažuju kompanijsku kulturu.”
Bogdan savetuje da home office izgleda slično kancelariji.
“Nemojte da ta soba bude ostava u kojoj sedite na gajbi dok radite, a iza vas džak krompira, napravite udobno okruženje koje ni vašim remote sagovornicima neće bosti oči. I spremite se mentalno na neuporedivo više komunikacije, ali probajte to nekako da iskontrolišete. Na primer: odredite dan bez sastanaka, ili makar samo daily, ili skratite sastanke sa 60 na 55 minuta kako biste protegnuli noge između dva unterhaltovanja, nabavite udobne bežične slušalice, isključite ponekad kameru i pričajte dok šetate po sobi. Nabavite neku igračku poput LEGO kompleta ili slično da se zanimate dok pričate, mozak će vam biti zahvalan.”
Adorjan daje kratak, ali važan savet.
“Uloži u stolicu. Da bi otklonio sumnju prvo iznajmi na određeno vreme neku kvalitetniju stolicu, a potom presudi da li vredi. Hint: I te kako vredi.”
Prelazak na remote rad jeste proces koji zahteva vremena, ali donosi veliku vrednost i zaposlenima i kompanijama. Covid je pomerio granice i ubrzao promene, a danas je pravi trenutak da se remote modelu pristupi strateški i dugoročno. Za većinu IT profesionalaca remote rad ostaje jedan od najvažnijih benefita, uz fleksibilno radno vreme, a kompanijama štedi novac i vreme, često uz bolje rezultate rada.
0 komentara