29.08.2022. ·
6 min

Šta je posao produkt menadžera u IT-ju

HelloWorld
0
Šta je posao produkt menadžera u IT-ju

Prva asocijacija, na pomen pozicije produkt menadžer, je ta da je to previše stresan i odgovoran posao. Ali lepota ovog posla je u tome što pruža mogućnost da pokažeš svoju kreativnost, rešavaš korisničke izazove i da svojim odlukama direktno doprinosiš tom procesu.  

Sama pomisao da će tvoj proizvod koristiti mnogi čini ovaj posao uzbudljivijim i izazovnijim. Ako poseduješ u sebi bar malo avanturističkog duha i ako u tebi čuči „mali vragolasti znatiželjni istraživač“, onda je ovo pravi izbor za tebe. Jer, ovaj posao te nauči da postaneš jedan od onih likova koji kada sednu u rolerkoster, ne vrišti na sav glas, već sa osmehom uživa u svakoj „krivini“ i još jednoj ludoj vožnji! 

Traži se kritičko mišljenje 

Osnovni zadatak produkt menadžera je da razume potrebe korisnika i te potrebe upakuje u jedan lep, funkcionalan proizvod, pa da vidimo koje su to osobine neophodne da bi bio uspešan. On pre svega treba da bude vizionar, a to znači da je njegova misija da  pronađe najefektivnije rešenje za zadatak koji se nalazi ispred njega. Druga osobina, koja se izdvaja, a bez koje ne možeš da budeš dobar produkt menadžer je empatija! Bitno je da što bolje razumeš probleme krajnjih korisnika. Ako to nije slučaj, tvoj proizvod neće biti dobar. Pored ovih osobina, bitnu ulogu igraju i analitičnost i kritičko mišljenje, kako bi mogao dobro da proceniš sve potencijalne rizike, koji mogu imati ozbiljne posledice po celokupan posao. S obzirom na to da svakodnevno kao produkt menadžer donosiš popriličan broj odluka, objektivnost i trezvenost su osobine koje su uvek dobrodošle. Korisnici imaju svoje potrebe, ali i firma ima svoje ciljeve kojima teži, bitno je održati zdrav balans i biti dobar diplomata, kada je potrebno. 

Ne postoji neki standardan put kojim se dolazi do pozicije „menadžera proizvoda“, već svako ima neku svoju priču. Uglavnom su to visoko obrazovani ljudi, sa višegodišnjim iskustvom rada u nekim drugim oblastima u IT sektoru (veb dizajner, programeri..). Pa kada se umore od svoje primarne delatnosti ili prosto požele neku promenu u karijeri, ova pozicija im dobro dođe kao „osveženje“.

Kako izgleda jedan radni dan  

Kako bismo ti što bolje približili ovu poziciju, zamolili smo Tihomira Ješića, senior produkt menadzera u kompaniji „Infostud“, da nam opiše kako izgleda jedan njegov radni dan. 

- Prvo i pod obavezno skuvam kafu. Uz taj ukus blagodeti, pregledam mejlove i ostale poruke. U kalendaru proverim koje sastanke imam tog dana. Naime, sastanci su nezaobilazan deo posla produkt menadžera i nekad odnose veći deo vremena. Zatim bacim pogled na tekuće timske zadatke u „Jiri“, našem sistemu za taskove. Zadatke planiramo na dvonedeljnom nivou, ali svakog dana se čekiramo i prelazimo eventualne dileme na našim jutarnjim sastancima, poznatijim u narodu kao „daily“. Ti „daily“ sastanci  su zamišljeni u „standup“ formi i u trajanju od 15 minuta gde ceo tim prelazi zadatke koji su trenutno u izradi. U današnje moderno doba, gde „remote“ rad uzima sve većeg maha, „standup“ forma malo gubi smisao, jer priznaćete, malo je čudno da stojite u svojoj sobi dok sa druge strane monitora pričate sa kolegama, zar ne?  Tako da su naši „daily“ sastanci nekad polu-stojeći 😊- priča nam Tihomir. 

On pojašnjava da je to standardan početak radnog dana, a da je  sve nakon toga dosta raznovrsno.  

- To  zavisi od tema sastanaka i od naših kreativnih IT magova i dizajnera koji uvek  nađu  izazove koje treba dodatno rešiti.  Prosto ih obožavam i to stvarno ne kažem cinično. U  svakodnevnici postoji bliska veza između IT-ja, dizajna i produkt menadžera, tako da je produkt menadžer jedna riznica ključnih informacija koje pomažu svima u tom procesu. Takođe, jedan deo dana ali ne  svakodnevno, nego u zavisnosti od potrebe, imam razgovore sa korisničkom podrškom i prodajnim sektorom. Oni su, kako ja to  zovem, most koji omogućava kontakt sa  spoljašnim svetom iz našeg ušuškanog produkt gnezda i naš izvor „sirovih“ informacija. Sa druge strane, imam kontakt i sa koleginicom koja radi istraživanja i od nje dobijam relevantne analize. Taj spoj sirovih podatak i analiza  daje mi realniju sliku „stanja na terenu“ koja mi u nekim trenucima pomaže pri nekim odlukama. 

Hajde da olakšamo put korisniku  

Tihomir objašnjava kako su nedavno s imali zadatak da unapred „korisnički tok“ za unos recenzija.  

- Na sajtu imamo tri odvojena formulara za unos radnog iskustva, iskustva sa intervjua i platu. Ukazala se potreba da taj proces olakšamo našim korisnicima. Mnogo mi znači da developeri i dizajneri razumeju i osete izazove sa kojima se naši korisnici susreću. Nikad ne govorim treba to i to da se uradi, već ukazujem na probleme koje korisnici imaju. Recimo, kada korisnik popunjava više od jednog formulara mora da unosi svaki put jedne te iste informacije, a koje je već prethodno uneo. Hajde da mu olakšamo taj put. Zašto je takav pristup bitan? Zato što očekujem od tima da čujem i njihovo mišljenje, ideje i potencijalna rešenja pre nego što iznesem svoje zaključke. Kao produkt menadžer potrebno je da problem sagledam sa svih strana, a možda neko od tih razmišljanja otvori i neka nova pitanja. Isto tako, važno mi je da developerima i dizajneru vizuelno predstavim logiku „korisničkog toka“ odnosno kompletan „user flow“. To je ono što mi zovemo „mind mapa“. Smatram da je „mind mapa“ neizostavan alat u razvoju jednog priozvoda. Na ovaj način mogu lakše da se sagledaju svi potrebni scenariji, predvide eventualni rizici ili komplikacije pre same izrade proizvoda. Kad imate taj vizuelni deo onda ceo tim gleda taj proces istim očima i lakše se poistovećuje sa istim. Bitno je da se ništa ne podrazumeva. 

Na pitanje, da li postoji i neki deo posla u koji ne voli, Tihomir kao iz topa odgovara da su to izveštaji! 

–„Ne uživam u kuckanju suvoparnih izveštaja, ali razumem njihovu važnost i prihvatam ih kao deo posla.“ 

A na naše dodatno pitanje kako je produkt menadžerima u Srbiji, da li je plata adekvatna, Ješić kaže: 

- Biti produkt menadžer u Srbiji je nova stvar, da se tako izrazim. Ono što primećujem da ljude najčešće zbunjuje razlika između projektnog i produkt menadžera. Kad im na to pitanje odgovorite, onda kažu: Ok, shvatam a šta je onda „product owner“ Ili „delivery manager“? Ne bih dalje da idem, kreće vrtoglavica. Meni kao senioru nedostaju kvalitetnije obuke u Srbiji i zbog te činjenice usavršavanje u tom pogledu čini mi se prilično izazovno za razliku od nekih drugih pozicija na tržištu. Pozitivna stvar je ta što u poslednjih nekoliko godina osećam veće razumevanje i pomak u tom segmentu. Što se tiče plate, može se lepo živeti u Srbiji kao produkt menadžer. Najjače plate su naravno u Beogradu dok Infostud uspešno teži ka tom platežnom rangu - navodi Tihomir Ješić. 

Oceni tekst

5
26 glasova

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga