22.07.2021. ·
9 min

Koji su najvažniji koraci u pokretanju IT startapa?

Koji su najvažniji koraci u pokretanju IT startapa?

Svaki početak je težak, ali može biti mnogo teži ako se ne oslonite na savete i iskustvo ljudi koji su prolazili kroz iste stvari koje čekaju i vas.

Na početku, svako ima ideju. Doduše, nisu sve ideje rođene iste, a ni uspešne. Čak i ako imate odličnu ideju, ona neće tako ispasti ako ne stvorite uspešnu startap kompaniju.

Pokretanje startapa je isto kao i pokretanje firme – važno je da identifikujete problem i pronađete rešenje. Naravno, svrha uspešnog bavljenja biznisom jeste gledanje unapred, pa tako možete da predvidite određeni problem i polako počnete da radite na njegovom rešenju.

Istraživanje koje je sproveo CBInsights pokazuje jasno otkriva najčešće razloge zbog kojih startapi propadaju:

- Ne postoji potreba za proizvodom na tržištu

- Startap je ostao bez sredstava za funkcionisanje

- Pogrešan tim

- Nadjačani od konkurencije

- Problemi sa cenom

- Inferioran proizvod

- Nepostojanje biznis plana

- Loš Marketing

- Loše vreme za lansiranje proizvoda

Kako bi tehnološka kompanija bila uspešna i počela da zarađuje, potrebno vam je tržište koje je spremno da kupuje vaš proizvod, prave funkcije koje će rešiti problem korisnika, cena koju tržište može da priušti i još milion drugih sitnih stvari koje ćete otkriti na svom putovanju.

Sve ovo je ujedno i razlog zašto startapi najbolje funkcionišu kada postepeno rastu i rade na svom proizvodu na osnovu povratnih informacija korisnika koje implementiraju u svoj proizvod.

Najvažniji koraci u pokretanju IT startapa

Ako ste odlučili da je IT prava sfera za vas, prvo što je potrebno, jeste da utvrdite kakvu kompaniju želite da otvorite. Drugim rečima, da li želite da nudite generalizovane usluge, servise i proizvode, ili specijalizovane.

Postoje dobre i loše stvari za obe opcije.

Specijalizovana IT kompanija

Specijalizovane kompanije mogu pokrivati brojne sfere kao što su sajber bezbednost, cloud rešenja, poslovna analitika, razvoj aplikacija, mreže...

Dobra stvar specjalizovane kompanije u tehnološkoj industriji je svakako veća naplata utrošenog rada. Kada se specijalizujete, vi ste praktično gospodar tog polja i možete da naplaćujete u skladu sa tim.

Sa druge strane, specijalizacija sa sobom nosi i zahtevnije klijente, kao i znatno viša očekivanja od vašeg rada/proizvoda/usluge. Tu je i uvek prisutni rizik da ćete usled napretka tehnologije postati suvišni ili zastareli.

Opšta IT kompanija

Ako odlučlite da pružate usluge u nekoliko IT arena, onda je ovo pravi izbor za vas.

Dobra strana je definitivno znatno šira baza potencijalnih klijenata, a imaćete i priliku da naučite mnogo više o IT industriji i pratite njen razvoj.

Loša strana se odnosi na nižu zaradu i veću konkurenciju.

Važno je šta mušterija misli o proizvodu, a ne vi

Bez obzira na to šta je vaš proizvod, važno je da se od samog početka fokusirate na mušteriju i to šta je njoj potrebno, kao i na samo tržište.

Možda na samom početku mislite da tačno znate šta je potencijalnoj mušteriji potrebno kada je u pitanju vaš proizvod, ipak je veoma važno da se ozbiljno posvetite onlajn marketingu i prodaji.

Pogađanje pravih opcija i funkcija, sakupljanje povratnih informacija i potvrda vašeg koncepta su ključna stvar na koju morate obratiti pažnju, pogotovo jer smo videli da solidan broj startapa propada zbog lošeg prijema proizvoda.

Istražite svoju ciljnu grupu detaljno kako biste razumeli njihove potrošačke potrebe, analizirajte konkurenciju i posebnu pažnju usmerite ka komentarima koje ljudi daju suparničkim proizvodima jer na taj način već na samom početku možete izbeći potencijalne probleme.

Dajemo vam i nekoliko pitanja koja vam mogu pomoći da iskristališete stvari:

1. Šta je generalna ideja iza proizvoda?

2. Ko su vaše mušterije?

3. Zašto bi želeli da koriste proizvod?

4. Zašto ga pravite?

Ne zalećite se

Iako već na samom početku gledate unapred i stvarate velike planove, važno je da počnete sa planom koji ćete sami moći da finansirate.

Možda ćete morati da vaš proizvod podelite na manje celine kako biste mogli da finansirate početnu fazu i steknete potrebno iskustvo i rutinu vođenja kompanije – umesto da sav novac uložite u pravljenje celog proizvoda ili servisa, i na kraju saznate da ste napravili skupu grešku jer ste negde usput nešto prevideli.

Posvetite se svakom segmentu proizvoda, kreirajte listu prioriteta i razvijajte jedan po jedan segment kako biste na kraju imali atraktivan proizvod za koji ste 100 odsto sigurni da savršeno funkcioniše i zadovoljava potrebe korisnika.

Definišite najfunkcionalniji proizvod

Šta ovo zapravo znači?

Na samom početku, potrebno je da definišete, „najosnovniju funkcionalnu verziju vašeg prizvoda“. On bi trebalo da poseduje sve osnovne funkcije za problem koji pokušavate da rešite.

Najbolji pirmer za ovo, kako piše sajt Fullscale.io, je sveća. Ona osvetljava svaki mračan prostor, ali kako je čovek nastavio da istražuje, prešli smo na LED osvetljenje koje nije samo moćnije, već i štedi više energije.

Potvrdite svoj proizvod

Znaćete da je vaš proizvod dobar ako rešava neki konkretan problem, ili poboljšava život. Ovo je važno kako biste mogli da odredite vrednost vašeg proizvoda.

Da li su ljudi spremni i voljni da ga plate? Da li je interesantan investitorima? Da li može da vam ostvari dugoročni profit?

Ako je odgovor na sve ovo – da, onda imate proizvod koji pred sobom ima pozitivnu budućnost.

Napišite biznis plan

Započinjanje svakog biznisa sa sobom nosi brojne rizike, prepreke i neizvesnosti, a lako se može desiti i da usisa svo vaše vreme i resurse ako se na samom početku bitne stvari ne postave kako treba.

Pre nego što uopšte počnete, dobro razmislite kakav biznis želite da vodite, da li planirate da budete jedini vlasnik, partner, korporacija ili društvo sa ograničenom odgovornošću – onda napravite plan.

Kada pred sobom imate napisan plan sa projektovanim rezultatima i ciljevima, lako ćete se kretati ka krajnjem cilju.

Ne pokušavajte da radite sve odjednom – fokusirajte se na ključne komponente biznis plana kako bi konkretizovali vaše ideje.

Zamarajte se brojkama

Važnije je da u svakom trenutku znate i razumete sve brojke koje otkrivaju kako vaše poslovanje napreduje, koji bi sledeći korak trebalo preduzeti i šta možete da očekujete u bliskoj budućnosti.

Sve ovo podrazumeva da odlično baratate troškovima startapa, prodaje, projektovanog profita, svim tokovima novca i svim ostalim ciframa koje vam mogu pomoći da se približite uspehu koji priželjkujete, ali i da identifikuju potencijalne probleme na vreme.

Odredite pravu cenu vašeg proizvoda

Već na samom početku vam je jasno da vaš rad i proizvod moraju biti adekvatno kompenzovani, ali u pitanju ne sme da bude cifra koju vi želite ili ona koja vam je potrebna, već ona mora biti realna.

Ako ste istražili tržište i znate koja vam je ciljna grupa i koliki prostor imate, potrebno je da analizirate utrošeni rad u kreiranju proizvoda, servisa ili usluge, cene proizvodnje, istraživanja, slanja, kao i sve tekuće troškove vođenja firme kao što su plate, repro materijal i sve ono bez čega ne možete – i da na osnovu svega toga odredite cenu koja će biti prihvatljiva i kupcu i vama.

Kreirajte početni budžet

Pre nego što krenete sa velikim investicijama, napravite prost budžet koji će vam pomoći da se držite najvažnijih stvari.

- Izračunajte troškove: Saberite sve poslovne troškove, uključujući kredit, rentu, softverske licence, osiguranje, i tako dalje. Ako je vaš posao hostovanje sajtova ili aplikacija, možda će vam trebati serveri i druga skupa oprema.

- Izračunajte prihode: Utvrdite koliko novca očekujete da ćete zaraditi mesečno, kvartalno i godišnje. Ako ste već krenuli da zarađujete, onda tu cifru možete koristiti za dalja predviđanja prihoda. Ako niste, možete da procenite prihode u odnosu na vaše finansijske ciljeve.

- Izuračunajte vašu marginu profita: Ovo je procenat novca koji će vam ostati od prodaje nakon svih ostalih troškova. Praćenje margine profita vam omogućava da vidite da li je cena koju naplaćujete dovoljna da pokrije sve troškove i ostavi vam određeni prihod.

Angažujte dobrog advokata

Pokretanje firme ne prate samo dobra ideja i kapital. Proces osnivanja, registracije i vođenja kompanije može biti vrlo komplikovan, zamoran i prepun skrivenih zamki, pa je zato važno da angažujete dobrog advokata koji je specijalizovan za ova pitanja jer vam može uštedeti puno vremena, novca i živaca.

Pronađite mentora

Baš kao i dobar advokat, pravi mentor vam može pružiti vitalnu pomoć u stvaranju, vođenju i razvoju startapa.

Ako ne poznajete takvu osobu, uvek možete probati da kontaktirate osobe za koje verujete da su veoma uspešne u svom polju i veruju u vašu ideju, i zatražiti savet ili pomoć.

Budite sigurni da ta osoba ne bude pristrasna i da je uvek spremna da vam da iskren savet, a da tom prilikom ne brine o vašim osećanjima.

Investirajte novac u marketing i networking

Pronalaženje klijenata za vašu IT kompaniju može biti izazovan posao, ali je ujedno i najvažniji jer tako pravite bazu za budućnost. Zato su marketing i poznanstva ključni.

S obzirom na to da ćete biti u IT svetu, digitalni marketing je ključna stvar. Mnogi klijenti će dolaziti do vašeg posla preko pretraživača. Ako vam budžet dozvoljava, angažujte nekoga da vam napravi sajt, dok SEO ekspert može da vam znatno popravi poziciju na Googleu.

Ako na samom početku nemate sredstava za ovo, možete da probate da sami napravite svoj sajt uz pomoć nekih od online alata kao što su WordPress ili Squarespace.

Društvene mreže su još jedan moćan kanal za dovođenje novih klijenata. Otvorite LinkedIn, Twitter i Facebook naloge i na njima postujte relevantne teme za industriju kojom se bavite, ali i teme koje su bitne vašim potencijalnim klijentima.

Ipak, direktan ljudski kontakt je i dalje najvažnija stvaru poslu. Kontaktirajte sve bivše kolege, prijatelje i sve druge osobe koje vam mogu pomoći da dođete do klijenata. Prisustvujte konferencijama kako biste širili svoj krug poznanika, kolega i klijenata.

Ne napuštajte dnevni posao istog trenutka

Sudeći po brojnim infromacijama koje mogu naći na internetu, ako ste dovoljno uspešni, potrebno je 12 do 18 meseci rada startapa da se nađete na nuli – u najboljem slučaju.

Zato je važno da imate siguran i stalan priliv novca na jednom poslu, dok pokrećete drugi.

Dobra stvar jeste i nova normalnost u kojoj smo se našli i koja omogućava znatno fleksibilnije radno vreme i rad od kuće, tako da mnogo lakše možete da se posvetite novom projektu, ali i da nastavite da radite na postojećem.

Pokretanje sopstvenog posla je uzbudljiv poduhvat koji obećava puno, ali važno je da se dobro pripremite, naoružate strpljenjem i krenete malim koracima sa planom koji će omogućiti da se oni u dogledno vreme pretvore u velike.

Oceni tekst

4
11 glasova
Uroš Jelić Uroš Jelić

Nekada IT novinar, a sada PR u tehnološkom svetu koji svaki dan gleda da otkrije i nauči nešto novo i to prenese na druge (silom ili milom). Pogotovo kada je potreban savet za kupovinu telefona.

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga

Slični poslovi

Povezane kompanije po tagovima