28.11.2023. ·
2 min

Google protiv blokatora reklama

Google protiv blokatora reklama

Google se drži plana za koji se misli da će napraviti velike probleme Chrome ekstenzijama sledeće godine. Popularan tip Chrome ekstenzija su ad blockeri, odnosno blokatori reklama, i za njih se smatra da će biti najviše pogođeni.

O čemu se zapravo radi? Google je najavio da će ukinuti Manifest V2 u junu 2024. godine i preći na Manifest V3, koji će biti najnovija specifikacija za Chrome ekstenzije. Manifesti V2 i V3 su zapravo pravila koja developeri ekstenzija moraju da ispoštuju ako žele da njihove ekstenzije budu prihvaćene u Chrome Web Store. Manifest V2 je već zastario i Chrome Web Store više ne prihvata Manifest V2 ekstenzije, ali browseri ih i dalje mogu koristiti, za sada. Ovo je deo Google-ove strategije za povećanje prihoda od reklama.

Kompanija Alphabet je u 2022. godini prihodovala 280 milijardi dolara, a 224 milijarde je bio prihod od reklama. Ono što je problem jeste da je YouTube doprineo sa samo 29 milijardi odnosno tek 11%, što je mali procenat jer moramo uzeti u obzir da je to druga najpopularnija platforma na internetu. Manje popularni od YouTube-a su Instagram i Facebook, a njihov prihod od reklama je značajno veći. Zanimljivo je da je FBI pre godinu dana preporučio korištenje ad blocker-a kao zaštitu od cyber kriminalaca koji koriste servise za reklamiranje da bi lažno predstavljali legitimna preduzeća i krali informacije od korisnika.

Razlika između Manifesta V2 i Manifesta V3. Da bi razvili ekstenziju moramo imati manifest.json fajl. Kada pogledamo manifest.json fajl za uBlock možemo vidjeti da on koristi webRequest i webRequestBlocking API-je. Ovi API-ji omogućavaju ekstenziji da jednostavno presretne zahtev sa interneta i modifikuje ga tako da ne prikazuje reklame. Razlika u Manifestu V3 jeste da umesto ovih API-ja imamo chrome.declarativeNetRequest API koji ima mnogo veća ograničenja kad se radi o dinamičkom filtriranju sadržaja.

Šta bi mogao biti epilog ove priče? Vrlo verovatno će se vremenom pojaviti sofisticiraniji ad blocker koji će biti u skladu sa Manifestom V3 ali je sigurno da će onda i Google pokušati da dodatno ograniči mogućnosti ad blocker-a i ekstenzija.

Tekst pisali Aleksandar Lukač i Sergej Soldat.

Oceni tekst

3
19 glasova
Aleksandar Lukač, DressCode Aleksandar Lukač, DressCode

Softverski inženjer u Majkrosoftu. Diplomirani inženjer informacionog inženjeringa (Data science). Interesovanja: softverska arhitektura, optimizacioni problemi, teorija algoritama.

3 komentara

Бојан Бојан 28.11.2023.
10
2

Стари добри Мозила Фајерфокс...

Igor Igor 28.11.2023.
19
2

Mene bi malo bilo sramota da se potpisem na tekst koji sam od reci do reci prekucao iz videa sa YouTube-a bez da ga navedem kao izvor. Koga zanima, evo ga link: https://www.youtube.com/watch?v=QQu1_bf1Bdo&ab_channel=FireshipTraje 5 minuta i ima daleko vise informacija od ovog plagijata.

Mare Mare 02.12.2023.
9
0

A zašto bi iko koristio Chrome?

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga

Slični poslovi

Povezane kompanije po tagovima