O kompaniji
2
Iskustva
Plate
Poslovi
HelloWorld logo

HelloWorld

Oceni kompaniju
11.07.2019.

Koliko se čaja popilo na HelloWorld čajanci?

Helloworld

Tri kutije čaja, četiri panelistkinje, 80 radoznalih IT duša. Skoro dva sata diskusije o stanju na domaćem IT tržištu, a mogli smo komotno još toliko. Održana je druga po redu IT čajanka, u okviru Virtuelnih dana karijera i znanja.

Prepun Startit centar u Beogradu dokazao je da je zapošljavanje u IT industriji i dalje seksi tema kojoj i kandidati i HR-ovi pristupaju radoznalo i sa puno pitanja.

Razmaženost ili standard?

Ko uslovljava ponudu – kandidat ili poslodavac, pitanje je koje je otvorilo panel i načelo temu ″razmaženosti″ programera. Uzimajući u obzir njihovu deficitarnost, vlada mišljenje da im je tržište dalo odrešene ruke da biraju plate i uslove rada.

„U poslednjih četiri, pet godina su se promenila očekivanja IT kandidata. Upravo zbog tog deficita kandidati uslovljavaju ponude. Ipak, recruiting u Srbiji je jedan veliki čvor, koji zatežu obe strane, kako kandidati, tako i poslodavci“, rekla je Nevena Sofranić, osnivač agencije Omnes Group i pokretač projekta ITgirls.rs.

Nevena je opovrgnula tezu da su domaći inženjeri razmaženi, ali smatra da nam nedostaje kulture u poslovnim odnosima.

Katarina Šonjić iz kompanije Zuhlke Group primećuje da domaće kompanije ne prate rast tržišta i kompetenci ovdašnjih kadrova i da zbog toga dolazi do razilaženja očekivanja. Ipak, optimistična je i misli da će se kockice poklopiti, ali da na to utiče nekoliko faktora: obrazovanje mladih i razvoj formalnog i neformalnog obrazovanja.

U Srbiji postoji ogromna razlika između IT-ja i drugih industrija, a to doprinosi utisku da smo razmazili softveraške virtuoze. IT kompanije polako postaju svojevrsni radno-zabavni parkovi, gde se težak intelektualni i kreativni rad amortizuje raznim aktivnostima koje imaju za cilj da razonode, opuste i socijalizuju i mimo radnih procesa. Naša istraživanja pokazuju da programeri nisu zahtevni po pitanju ovog dodatnog sadržaja i benefita, već da im tržište povlađuje.

Dakle, opšti zaključak koji smo doneli jeste da IT-evci nisu razmaženi, već da očekuju nešto što je svuda u svetu standard. Jesu zlata vredan kadar, ali da ne ureknemo. Ko se hvali, taj se kvari :)

Juniorska je muka pregolema...

Kukanje jeste čest sport na srpskom terenu, ali hajde da ga se manemo.

„Problem za početak i prvi posao ne postoji samo u IT industriji, nego svuda. Svi početnici koji izađu sa fakulteta ili koji žele da se bave nečim za šta nemaju radnog iskustva imaju jednak problem da nađu prvo zaposlenje. U IT industriji je taj problem još i najmanji, zbog deficitarnosti, a poslodavci su često prinuđeni da zbog toga spuste kriterijume“, ističe Milica Lazić iz Ubisofta.

Pazite kako pišete CV, gledajte da u njima navodite praktične primere, ako nemate ideju šta da napravite – uradite npr. plagijat neke druge aplikacije, pa pokažite koja je vaša logika, odnosno kvalitet koda – neki su od saveta Ivane Karamarković, Talent Acquisition Specialista u kompaniji LearnUpon.

Katarina dodaje: „Tražite feedback na intervjuu, kako biste dobili odgovor na to u čemu bi najviše trebalo da se razvijate“. Provući ću ovde apel svim poslodavcima (a znam da i oni čitaju ovo): dajte povratnu informaciju kandidatima nakon procesa selekcije i obrazložite je. Njima će to mnogo značiti, a jednog dana ganjaćete tog kandidata kad stekne još iskustva. Dobar employer branding, remember? :)

Pitala sam programere u kancelariji koje savete bi mi dali da im kažem da želim da postanem programerka. Posle elegantnog nagovaranja i podmićivanja poklonima, izvukla sam sledeće:

  • Ako želiš da se baviš web programiranjem, počni sa osnovama kao sto su HTML, CSS i JavaScript
  • Da bi bio dobar programer, moraš da voliš to što radiš, tako da pažljivo biraj
  • Koristi Google, guglaj dok ti prsti ne otpadnu
  • Izaberi editor koji ti paše da bi bio što efikasniji u tome što radiš
  • Okruži se ljudima koji su iskusniji od tebe, jer tako se najbolje uči
  • Programiranje je profesija koja zahteva konstantno razvijanje tako da ćeš stalno morati da učiš nove stvari
  • Nađi dobre tutorijale, proprati ih nekoliko puta, da bi bolje upio znanje. Na osnovu tog teorijskog znanja napravi nešto svoje, uz pomoć dokumentacija
  • Koristi StackOverflow - naći ćeš rešenja za već ustaljene probleme - ne moraš ponovo da razvijaš točak
  • Ne dozvoli da te obeshrabri nešto što ne radi ili što ne znaš
  • Probudi se barem jednom nedeljno u 3 ujutru da ispraviš bag
  • Iskoristi poznanike developere, asistente na faksu, pitaj pitaj pitaj
  • Ako imaš prijatelja juniora, sedite zajedno i isprogramirajte nešto (steći ćeš malo osećaj za timski rad)
  • U CV stavi sve što je relevantno za posao za koji konkurišeš (bez „poznavanja MS Office i Worda“ -_-), ubaci link do GitHub-a ili neke demo aplikacije (ako za ovo imaš source, tim bolje), upiši interesovanja, ali samo što se tiče programiranja i put u kom bi voleo da se razvijaš
  • Ne frljaj se sa „Full Stack Junior Developer“ nazivima, takve stvari ne postoje
  • Napiši propratno/motivaciono pismo, pokaži svoje ambicije i motivaciju
  • Guglaj, dooobro se pripremi za tehnički intervju
Konkuriši kod nas :)

I Nevena i ja smo par stranica u svom profesionalno-intimnom dnevniku posvetile upravo juniorima i popisale savete za njih. Pročitajte ih, nemoj posle da bude niko-ne-misli-na-nas-jadne.

Kad se poslodavac zanese...

...pa nabroji sve moguće tehnologije u oglasu, a ti zgranut. Ova tema dobila je aplauz na panelu. To dovoljno govori o frustraciji svih onih koji traže posao i redovno se začuđuju taksativnim nabrajanjima u oglasima.

„Pametno birajte. Kad vidite takav oglas, to znači da stvari u toj kompaniji najverovatnije nisu baš ok interno, da ni oni sami ne znaju tačno šta traže“, savetuje Milica.

Umesto da se frustrirate, bolje zaobiđite takav oglas. Insajderska informacija: takvi oglasi dobijaju i najmanji broj (ili čak ni jednu) prijava, tako da je veća patnja poslodavcu nego vama. Još jednom: poslodavci, opametite se. Ako već toliko novca ulažete u marketing promocije (ili strateške ciljeve brendiranja, daj Bože), pisanje oglasa je barem besplatno. Budite jasni, precizni, iskreni i ne tražite jednoroga.

VELIKO hvala svima koji su svojim prisustvom obasjali panel i potvrdili svrhu postojanja ovog plavo-belog sajta.

Ko nije uspeo da dođe, ali ni da proprati live stream (shame on you 😊), evo prilike za nadoknadu gradiva:

Ako su vam naš panel i tekst bili korisni, lajkujte/šerujte (ok, sad se osećam kao vlogerka jutjuberka), a mi ćemo to shvatiti kao poruku da bi bilo lepo da organizujemo još ovakvih neformalnih druženja. Sa zadovoljstvom ćemo pripremiti još jednu turu čaja (ili piva, ko zna).

Galerija